تحلیل کیفی پایان نامه

تحلیل کیفی پایان نامه

داده های کیفی به اطلاعات غیر عددی مانند متن مصاحبه ، یادداشت ها ، فیلم های ضبط شده صوتی ، تصاویر و اسناد متنی اشاره دارد. تجزیه و تحلیل داده های کیفی را می توان به پنج دسته زیر تقسیم کرد:

1. تحلیل محتوا. این به روند دسته بندی داده های کلامی یا رفتاری برای طبقه بندی ، خلاصه سازی و جدول بندی داده ها اشاره دارد.

2. تحلیل روایی. این روش شامل فرمول بندی مجدد داستان های ارائه شده توسط پاسخ دهندگان با در نظر گرفتن زمینه هر مورد و تجارب مختلف هر پاسخ دهنده است. به عبارت دیگر ، تحلیل روایی تجدید نظر در داده های کیفی اولیه توسط محقق است.

3. تحلیل گفتمان. روشی برای تحلیل گفتگوی طبیعی و انواع متن نوشتاری.

4. تحلیل چارچوب. این روش پیشرفته تر است که شامل چندین مرحله مانند آشنایی ، شناسایی چارچوب موضوعی ، کدگذاری ، نمودار ، نقشه برداری و تفسیر است.

5. تئوری مبنا. این روش تجزیه و تحلیل داده های کیفی با تجزیه و تحلیل یک مورد واحد برای تدوین نظریه آغاز می شود. سپس ، موارد اضافی مورد بررسی قرار می گیرد تا بررسی شود که آیا آنها به این نظریه کمک می کنند یا خیر.

مراحل تحلیل کیفی پایان نامه

تجزیه و تحلیل داده های کیفی را می توان از طریق سه مرحله زیر انجام داد:

مرحله 1: توسعه و استفاده از کدها. کدگذاری را می توان به عنوان دسته بندی داده ها توضیح داد. “کد” می تواند یک کلمه یا یک عبارت کوتاه باشد که نشان دهنده یک موضوع یا یک ایده است. به کلیه کدها باید عناوین معنی دار اختصاص داده شود. طیف گسترده ای از عناصر غیر قابل اندازه گیری مانند رویدادها ، رفتارها ، فعالیت ها ، معانی و غیره را می توان کدگذاری کرد.

انواع کدگذاری تحلیل کیفی پایان نامه

سه نوع کدگذاری وجود دارد:

کدگذاری باز سازمان اولیه داده های خام است که سعی در ایجاد معنی دارد.
برنامه نویسی محوری اتصال و پیوند دادن دسته بندی کدها.
کدگذاری انتخابی فرمول بندی داستان از طریق اتصال دسته ها.
کدگذاری را می توان به صورت دستی و یا با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل داده های کیفی مانند

NVivo ، Atlas ti 6.0 ، HyperRESEARCH 2.8 ، Max QDA و دیگران.

هنگام استفاده از کدگذاری دستی می توانید از پوشه ها ، کابینت های پر کردن ، کیف پول و غیره استفاده کنید تا مواد را جمع آوری کنید که نمونه هایی از موضوعات مشابه یا ایده های تحلیلی هستند. روش دستی کدگذاری در تجزیه و تحلیل داده های کیفی به درستی به عنوان یک کار فشرده ، وقت گیر و منسوخ در نظر گرفته شده است.

از طرف دیگر ، در کدگذاری مبتنی بر رایانه ، پرونده ها و کابینت های فیزیکی با فهرست ها و پرونده های رایانه ای جایگزین می شوند. هنگام انتخاب نرم افزار برای تجزیه و تحلیل داده های کیفی ، شما باید طیف گسترده ای از عوامل مانند نوع و مقدار داده مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل ، زمان مورد نیاز برای تسلط بر نرم افزار و ملاحظات هزینه را در نظر بگیرید.

علاوه بر این ، مهم است که قبل از استفاده از نرم افزار خاص تجزیه و تحلیل داده های کیفی ، از استاد راهنمای پایان نامه خود تأیید بگیرید.

مرحله 2: شناسایی مضامین ، الگوها و روابط. بر خلاف روش های کمی ، در تجزیه و تحلیل داده های کیفی هیچ تکنیک قابل استفاده جهانی وجود ندارد که بتواند برای تولید یافته ها استفاده شود. مهارتهای تفکر تحلیلی و انتقادی محقق در تحلیل دادهها در مطالعات کیفی نقش بسزایی دارد. بنابراین ، هیچ مطالعه کیفی برای تولید نتایج یکسان قابل تکرار نیست.

با این وجود ، مجموعه ای از تکنیک ها وجود دارد که می توانید برای شناسایی مضامین ، الگوها و روابط مشترک در پاسخ اعضای گروه نمونه در رابطه با کدهایی که در مرحله قبل مشخص شده اند ، استفاده کنید.

به طور خاص ، محبوب ترین و موثرترین روش های تفسیر داده های کیفی شامل موارد زیر است:

تکرار کلمات و عبارات – اسکن داده های اصلی برای کلمات و عباراتی که معمولاً توسط پاسخ دهندگان استفاده می شود ، و همچنین کلمات و عباراتی که با احساسات غیرمعمول استفاده می شوند.
مقایسه داده های اولیه و ثانویه – مقایسه یافته های مصاحبه / گروه متمرکز / مشاهده / هر روش جمع آوری اطلاعات کیفی دیگر با یافته های بررسی ادبیات و بحث در مورد تفاوت بین آنها ؛
جستجوی اطلاعات گمشده – بحث درباره اینکه جنبه های موضوع توسط پاسخ دهندگان ذکر نشده است ، اگرچه انتظار داشتید که ذکر شود.
استعاره ها و متشابهات – مقایسه یافته های تحقیقات اولیه با پدیده های یک منطقه دیگر و بحث در مورد شباهت ها و تفاوت ها.

مرحله 3: جمع بندی داده ها. در این مرحله آخر شما باید یافته های تحقیق را به فرضیه ها یا اهداف و اهداف تحقیق پیوند دهید. هنگام نوشتن فصل تجزیه و تحلیل داده ها ، می توانید از نقل قول های قابل توجه از متن استفاده کنید تا موضوعات اصلی را در یافته ها و تناقضات احتمالی برجسته کنید.

توجه به این نکته مهم است که فرایند تجزیه و تحلیل داده های کیفی که در بالا توضیح داده شد ، عمومی است و انواع مختلف مطالعات کیفی ممکن است به روش های کمی متفاوت تجزیه و تحلیل داده ها نیاز داشته باشند.

[learn_press_profile]

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *