مباحث و ایده های مقاله و پایان نامه مردم شناسی

مباحث و ایده های مقاله و پایان نامه مردم شناسی

حتی اگر در جهان مدرن مردم شناسی به عنوان یک علم و منبع قابل توجهی از اطلاعات دست کم گرفته می شود ، لازم به ذکر است که مردم شناسی دانش پیچیده ای از فرهنگ ها ، سنت ها و جوامع مختلف است. علاوه بر این ، باید به یاد داشته باشید که انسان شناسی همچنین ترکیبی از مطالعات مانند تاریخ ، جامعه شناسی و حتی زبانشناسی است. بنابراین ، مردم شناسی یک مطالعه پیچیده از جوامع گذشته و حال ، فرهنگ و رفتار آنها است. تعجبی ندارد که انسان شناسی همه جنبه های زندگی بشر را در بر می گیرد زیرا فرهنگ را مورد توجه قرار می دهد ، که به نوبه خود تأثیر فوق العاده ای بر نحوه زندگی ، رفتار و حتی ایجاد روابط با مردم دارد. علاوه بر این ، مردم شناسی تصویری بزرگتر از آنچه قرنها پیش در این یا آن جامعه می گذشت ، ارائه می دهد.

به راحتی می توان تحقیقات انسانی را در یک کار جالب و جالب انجام داد. به عبارت دقیق تر ، کلید نوشتن یک مقاله انسان شناسانه موثر ، انتخاب موضوع یا ایده ای است که می خواهید کشف کنید. با در نظر گرفتن این واقعیت که انسان شناسی با جنبه های متعددی از زندگی بشر سروکار دارد ، انجام این کار ساده است. در عین حال ، باید آگاهی از زمینه تاریخی دورانی را که او کشف و توصیف خواهد کرد ، در نظر گرفت ، زیرا وقایع تاریخی برای درک عمیق هر جامعه یا فرهنگی از اهمیت حیاتی برخوردار است. به عنوان مثال ، استفاده از سوابق تاریخی و حتی مصنوعات بسته به موضوع تحقیق شما توصیه می شود.

موضوع و ایده های مقاله تحقیقاتی مردم شناسی

در زیر می توانید نمونه ای از عناوین مقاله تحقیق انسان شناسی را پیدا کنید:

1. تفسیر حرکات سلام در فرهنگ های چینی و آمریکایی

این موضوع به ویژه هنگامی که تعداد بیشتری از مردم چین به ایالات متحده می روند جالب توجه است. آنها باید با فرهنگ جدید سازگار شوند و از آن بیشتر ، حتی برای بیان خود حرکت های جدیدی را اتخاذ کنند. در این مقاله تحقیقاتی ، می توانید به تاریخچه این ژست در هر دو فرهنگ بپردازید و سعی کنید نحوه ایجاد و حفظ آنها را در طول قرن ها توضیح دهید.

2. سنتهای بوسیدن در جوامع غربی و شرقی

این موضوع پیش فرض تحقیق مفصلی در مورد جوامع مختلف است ، که به شما طیف گسترده ای از فرهنگ ها را برای انتخاب می دهد. به عنوان مثال ، می توانید با ذکر این نکته که یک بوسه صمیمی طولانی معمولاً با فرهنگ بوسیدن فرانسوی در ارتباط است. علاوه بر این ، می توانید بگویید که انسانها تنها پستانداران هستند که معنای عاطفی و فرهنگی بوسه را در جوامع انتخاب شده می بوسند و توضیح می دهند.

3. تغییر دیدگاه های ازدواج در آسیا
جوامع آسیایی به طور گسترده ای سنتی و حتی به سبک قدیمی شناخته می شوند که صحبت از مواردی مانند ازدواج و خانواده می شود. با این وجود ، همه آنها تحت تأثیر جهانی سازی و اینترنت قرار دارند. حتی اگر مردم آسیا به قوانین قدیمی پایبند بمانند ، کسانی که این قوانین را نادیده می گیرند و در برابر هنجارهای فرهنگی مقاومت می کنند ، بسیاری هستند. به عنوان مثال ، در ژاپن ، زنان قبلاً احساس نمی کنند که باید ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند. هنوز هم ، این کشور در تلاش است تا مسئله تنهایی روزافزون در میان ساکنان خود را حل کند.

4. دلایل محبوبیت جهانی خز مصنوعی
بدون شک ، دلیل اصلی پیروزی خز مصنوعی در بازارهای سراسر دنیا این واقعیت است که برای تهیه یک لباس زیبا و با کیفیت بالا ، هیچ حیوانی نباید کشته شود. با این حال ، شما همچنین می توانید در مورد عملکرد اصلی خز ، و تغییر درک آن با گذشت زمان صحبت کنید. به عبارت دیگر ، به غیر از گرم نگه داشتن یک خز ، نمادی از فقر و ثروت نیز دیده می شود ، که امروزه چندان مهم نیست.

5. تأثیر زبان لاتین بر فرهنگ های یونان و روم باستان

در اینجا می توانید نقش زبان لاتین را برای توسعه هر دو فرهنگ یونانی و رومی توصیف کنید. به عنوان مثال ، چگونه زبان لاتین به زبان ادبیات و تمام اسناد تبدیل شده است ، که همه مردم را مجبور به یادگیری آن می کند و فقط با استفاده از این زبان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. علاوه بر این ، شما همچنین می توانید در مورد چگونگی تبدیل زبان لاتین به پایگاه توسعه سایر زبانها و فرهنگهای اروپایی صحبت کنید.

6. آثار فرهنگ آزتک ، اینکا و مایاس در فرهنگ منابع مدرن آمریکای لاتین
این مقاله تحقیقاتی به کار زیادی نیاز دارد زیرا شما باید هم با فرهنگ های باستان و هم با فرهنگ های مدرن آشنا شوید. بسیار توصیه می شود نقاشی های باستانی و مدرن ، مضامین موجود در ادبیات و جشن های تعطیلات بزرگ را با یکدیگر مقایسه و تضاد کنید.

7. شباهت ها و تفاوت های بین گروه های اسلاوی مدرن

در این مقاله مردم شناسی ، می توانید چند جنبه را انتخاب کنید تا در آن صحبت کنید ، مانند زبان ها ، تاریخ ، فرهنگ و حتی ابتدای کشور. مطالعه تاریخچه رشد و رشد یک گروه خاص اسلاوی از زمان پیدایش آن ضروری است.

8. نقش زنان در مصر باستان و مصر مدرن

جای تعجب است که مصر باستان یکی از اولین کشورهایی بود که زنان از هر حقی برخوردار بودند. با این حال ، کشور امروزی یک کشور اسلامی است ، به این معنی که زنان تقریباً هیچ حقی در آنجا ندارند. در این مقاله ، می توانید بحث کنید که چه عواملی در طول زمان باعث چنین انتقال شده است.

9. حداقل گرایی اسکاندیناوی در مقابل مصرف آمریکایی

این موضوع کاملاً تحریک کننده و در عین حال موضوعی چالش برانگیز برای تحقیقات مردم شناسی است. جدا از صحبت در مورد تاریخچه این کشورها و عواملی که منجر به استقرار سبک های زندگی حداقلی و مصرف کننده شده است ، می توانید نحوه مشاهده این روند در بقیه جهان را نیز توصیف کنید.

10. چاپ های گل و حیوانات در لباس قبایل بومی آمریکا

برای نوشتن یک مقاله تحقیقاتی موفق در این زمینه ، ممکن است بازدید از برخی نمایشگاه های اختصاص داده شده به زندگی و هنر قبایل بومی آمریکا را در نظر بگیرید. بدون شک طبیعت برای سرخپوستان از اهمیت حیاتی برخوردار بود و آنها به گیاهان و جانوران احترام زیادی می گذاشتند. در حالی که بعضی قبایل ارتباط بیشتری با گیاهان داشتند ، بعضی دیگر ارتباط بیشتری با حیوانات داشتند که آنها را با تزئین لباس متناسب نشان می دادند.

11. تأثیر کلیسای کاتولیک روم در توسعه معماری و مجسمه سازی در قرون وسطی

در قرون وسطی ، کلیسا مرکز دین ، ​​سیاست ، زندگی اجتماعی و حتی هنر بود. یعنی چرچ سازمانی بود که نه تنها کلیساهای سرتاسر جهان کاتولیک بلکه خانه های شخصی و عمارت روحانیون را حمایت مالی می کرد و هزینه آن را می پرداخت. بنابراین ، می توانید چند ساختمان و کلیسای جالب انتخاب کنید و در مورد تاریخچه آنها و افرادی که در ساخت و تزئین آنها مشارکت داشته اند صحبت کنید.

12. مهاجران در آمریکا: قرن 17 و 21

برای این مقاله ، ممکن است بخواهید به دنبال اسناد مربوط به کاوش در آمریکا و اولین ساکنان کشور جدید باشید. یعنی در قرن هفدهم ، همه در سرزمین ثروتمند تازه کشف شده مورد استقبال قرار گرفتند. برعکس ، در قرن بیست و یکم ، میزان مهاجرت به طور فزاینده ای می تواند برای آمریکایی ها مسئله ساز شود.

13. نگرشهای اجتماعی نسبت به پادشاهان در انگلیس و هلند

در این مقاله تحقیق مردم شناسی ، افکار عمومی در مورد خانواده های سلطنتی در دو کشور ثروتمند ، قدرتمند و شکوفای اروپا بررسی خواهد شد. در نتیجه ، شما ممکن است به داده های نظرسنجی های ملی در مورد پادشاهان ، احکام آنها و حتی تعاملات با افراد عادی نیاز داشته باشید.

14. چرا هند؟ هالیوود در مقابل بالیوود

مقایسه چنین دو صنعت بزرگ فیلم بستگی زیادی به توانایی شما در یافتن عواملی دارد که باعث محبوبیت محصولات فیلم های ایالات متحده و هندی در سراسر جهان شده است. جدا از بحث در مورد هالیوود و بالیوود از دیدگاه های تاریخی و مالی ، ممکن است در مورد درک فیلم های آمریکایی و هندی در سایر کشورهای جهان نیز صحبت کنید.

15. چرا آهنگ های پاپ لاتین در سراسر جهان تسخیر می شوند

در این مقاله ، اول از همه ، شما باید در مورد افزایش تعداد اسپانیایی زبانان در جهان صحبت کنید. جای تعجب نیست که بیشتر و بیشتر مردم آهنگ های پاپ لاتین را در مقایسه با آهنگ های آمریکایی انتخاب می کنند. با این حال ، شما همچنین می توانید به خصوص ویژگی های لاتین این آهنگ ها مانند جشن ، ریتم های کارناوال ، و حتی ظاهر خوانندگان اشاره کنید.

16. توییتر و سیاست: تأثیر رسانه های اجتماعی بر محبوبیت و قابلیت اعتماد شخصیت های مهم سیاسی جهان
در قرن بیست و یکم ، این یک امر معمول است که سیاستمداران در سراسر جهان از شبکه های اجتماعی برای ارتباط با رای دهندگان خود استفاده می کنند. با این حال ، واکنش و درک سیاستمداران از طریق توییتر (یکی از محبوب ترین بسترهای اجتماعی در میان سیاستمداران) از کشوری به کشور دیگر بسیار متفاوت است. شاید مقایسه محتوای توییت های سیاستمداران آمریکایی و اروپایی را در نظر بگیرید.

17. پیرسینگ در هند و کشورهای غربی

در حالی که پیرسینگ معمولاً با نوجوانان و خرده فرهنگ های مختلف همراه است ، اما در هند این یک سنت باستانی است. شما می توانید معنی و تاریخچه پیرسینگ در هند (به ویژه سنت های عروسی) و گسترش فرهنگ پیرسینگ را در کشورهای مهم اروپایی و آمریکایی کشف کنید.

18- چرا یک جوان متوسط ​​در مقایسه با والدین خود چندین برابر بیشتر مسافرت می کند

حتی اگر جوانان مدرن تمایل بیشتری برای سفر دارند و حتی سرمایه های مالی دارند ، دلیل اصلی سفر حداقل دو بار در سال نیست. در حقیقت ، تغییر فرهنگ و طرز تفکر نسل های فعلی و قبلی ، جوانان را از سال های نوجوانی به کشف مکان های جدید ترغیب می کند.

19. درک اجتماعی از مواد مخدر: دارو یا سرگرمی؟

برای بحث در مورد این موضوع ، شما باید بر روی تاریخچه مواد مخدر و استفاده از آنها در طول تاریخ جهان تمرکز کنید. این واقعیت کاملاً مشهوری است که قرن ها پیش داروها عمدتاً به عنوان دارو دیده می شدند. با این وجود ، امروزه تقریباً به طور قانونی یا غیرقانونی برای همه قابل دسترسی است.

20. مسئله انجمن سالمندی در اروپا و ایالات متحده آمریکا

جامعه پیری یکی از مشکلاتی است که آینده کشورهای پیشرفته را تهدید می کند. با بزرگتر شدن ساکنان این کشورها ، هیچ جوانی وجود ندارد که بتواند آنها را در محل کار خود جایگزین کند. در چنین مقاله تحقیقی ، ممکن است دلایل چنین وضعیتی و راه های حل آن را کشف کنید.

نتیجه

به طور خلاصه ، مقاله تحقیق انسان شناختی به موارد تحلیلی ، تحقیقاتی و حتی خلاقانه عالی نیاز دارد. همانطور که تصور می کنید انتخاب یک موضوع جالب برای مقاله تحقیقاتی شما در انسان شناسی بسیار آسان تر است. با این حال ، باید به یاد داشته باشید که از منابع معتبر و حتی گاهی مصنوعات نمایندگی این یا آن فرهنگ یا جامعه استفاده کنید. مقاله تحقیق مردم شناسی لزوماً نباید بر فرهنگ یا سنت ها تمرکز کند. خوشبختانه ، ایده های بسیاری در مورد موضوعات احتمالی وجود دارد که از تأثیر شبکه های اجتماعی شروع می شود و به ویژگی های روابط انسانی در جوامع مختلف ختم می شود. سرانجام ، مقالات تحقیقاتی مردم شناسی راهی عالی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جهان ، گذشته آن و گروه های مردمی است که در طول تاریخ در آن زندگی می کنند

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *